10 דברים שרציתם לדעת על הר הבית • דוד גדנקן                                         

    דוד גדנקן 2 Comment on 10 דברים שרציתם לדעת על הר הבית • דוד גדנקן                                         
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבועות האחרונים נושא הר הבית הפך לכותרות הראשיות של אמצעי התקשורת. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על הר הבית.

    א.  בספר ירמיהו פרק כ"ו נאמר:" ציון שדה תחרש וירושלים עיים תהיה  והר הבית לבמות יער".

    ב.  מאז האמור בספר ירמיהו מקום מקדשנו נקרא הר הבית אולם, שמו הקדום והמקובל בתולדות עמנו היה "הר המוריה".

    ג. הר הבית שוכן במזרחה של העיר העתיקה בירושלים. מאז תקופת מלכותו של הורדוס כוסתה הרחבה בחומר מלאכותי, מוגבה ושטוח ששטחו כ-140 דונם וגובהו 743 מטר מעל פני הים. מפסגת הר הבית שהייתה טרום תקופתו של הורדוס, מהמשטח המקורי נותרה כיום רק אבן השתייה.

    ד.  רחבת הר הבית נתמכה בקירות תמך מצדדיה השונים במטרה לתמוך בהגבהה. קיר התמך המפורסם ביותר הינו זה הקרוי "הכותל המערבי" שהינו למעשה קיר התמך המערבי של רחבת הר הבית.

    ה.  על רחבת הר הבית עמד בעבר בית המקדש ולכן הינו המקום המקודש ביותר ליהדות. היה זה שלמה המלך שבנה על הר הבית את בית המקדש הראשון, המיקום הינו השטח שקנה אביו דוד המלך ציווי גד הנביא והוא קרוי בשם: "גורן ארוונה היבוסי".

    ו.  הר הבית נכבש ע"י נבוכדנאצר מלך בבל לפני כ-2600 שנים, בית המקדש הוחרב, העיר נהרסה וכלי המקדש נבזזו. נבוכדנאצר הגלה את העם היושב בציון לבבל.

    ז.  לאחר הצהרת כורש ושיבת ציון, חזרה גלות בבל לירושלים והקימה את בית המקדש השני. לפי החוקרים הוא היה קטן בשטחו ממקדש שלמה אבל הר הבית שימש כמרכז הרוחני ומקום מושבם של הסנהדרין הגדולה והקטנה.

    ח.  בשנת 169 לפני ספירתם (דהיינו לפני 2183 שנים), לאחר שבית המקדש  פעל כ-347 שנים, כבש אנטיוכוס הרביעי את הר הבית ואת ירושלים. אנטיוכוס שינה שם העיר לאנטיוכיה, בזז את אוצרות בית מקדשנו וטימא את המקום. אירוע זה היה הגורם והמניע לפריצת מרד החשמונאים.

    ט.  כעבור כמאה שנים, לאחר שגנאיוס פומפיוס מגנוס שהיה המפקד הרומי העדיף את הורקונוס השני על פני אחיו אריסטובולוס. אריסטובולוס ונאמניו התבצרו בהר הסרטבא ועל הר הבית. הרומאים צרו על הר הבית כבשוהו בשבת והרגו אלפי מגינים, למרות הקורה בהר הבית לא פסקה עבודת הקודש ובבית המקדש המשיכו בהקרבת הקורבנות.

    י.  בית המקדש השני עמד על תילו על הר הבית עד שנת 70 למניינם, טיטוס המצביא הרומאי, החריב ושרף את הר הבית. מאז חורבן זה שהיה בט' באב לפני 1944 שנים, אנו נוהגים להתאבל על חורבן בתי המקדש, תוך תפילה שגואל ישראל ישיב שכינתו לציון



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      יש דבר אחד עשר על הר הבית ששכחו לפרט.
      יא. איסור כרת לעלות על הר הבית. וחוץ מזה, שזה גורם להתגרות באויבינו ימ"ש.

    2. 1

      אמנם אני מסכים עם טענתך הראשונה שיש איסור כרת לעלות על ההר אבל בהחלט מסתייג מהטענה השנייה. זה פשוט אבסורד לומר שזה הסיבה שהם רוצחים. הרי הם לא צריכים סיבות כדי להרוג. כדי שזה יישמע טוב בעולם אז הם אומרים שזה בגלל העלייה להר אבל זה לא ממש משנה להם